Przydatne opinie pomagają w robieniu zadowalających zakupów

Opinie o sklepach internetowych i produktach, które można kupić online, są najlepszą podpowiedzią dla innych internautów. Jeżeli chętnie uzupełniasz szafę albo biblioteczkę w sieci, sprawdź, na co musisz zwrócić uwagę, aby z zadowoleniem otworzyć paczkę z zakupami.

Opinie w Internecie – co mówią o nich badania?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport prezentujący wnioski z badania doświadczeń polskich konsumentów związanych z fałszowaniem opinii w Internecie, które w październiku 2020 roku na jego zlecenie przeprowadziło PBS Sp. z o.o. O zdanie zapytano 1003 osoby w wieku powyżej 15 lat.

Co ciekawe, w 2020 roku aż 93% ankietowanych zadeklarowało, że robi zakupy w sieci. Z raportu jasno wynika, że co roku odsetek jest większy. Dla przykładu w 2007 roku było to zaledwie 14% (przy czym 30% wśród osób w wieku od 18 do 29 lat), a w 2009 roku – 32%. W 2020 roku aż 97% osób wieku 18-29 lat przynajmniej raz w ciągu 12 miesięcy przed badaniem kupiło cokolwiek w sieci, przy czym wśród wszystkich badanych niezależnie od metryki odsetek ten był niewiele niższy – wyniósł 93%.

Wartości te wskazują na poważne zmiany, które zaszły w naszych przyzwyczajeniach przez ostatnie 15 lat. Z pewnością odzwierciedlają one coraz łatwiejszy dostęp do Internetu i urządzeń z dostępem do sieci. W 2020 roku na rozwój e-commerce wpłynęły także ograniczenia w handlu związane z pandemią COVID-19.

Co do samych opinii w Internecie, z badania wykonanego na zlecenie UOKIK jasno wynika, że:

  1. Podejmując decyzję o zakupie, 86% internautów kieruje się opiniami o sprzedawcy, a 93% – recenzjami produktu.
  2. 75% badanych szuka opinii o e-sklepie na jego stronie, a 68% zagląda do innych źródeł.
  3. Dla co drugiego respondenta pozytywne opinie o sklepie internetowym są bardzo ważne w trakcie robienia zakupów sieci.
  4. W kwestii fałszywych opinii o zakupach w Internecie aż 77% badanych potwierdza, że słyszało o zjawisku pisania recenzji na zamówienie lub innej formie ich fałszowania.
  5. Prawie 8 na 10 badanych weryfikuje prawdziwość opinii pozostawianych w sieci, przy czym 47% ze wszystkich respondentów sprawdza je tylko, kiedy zamierza kupić droższe produkty, a 32% weryfikuje prawdziwość komentarzy o produkcie bez względu na koszt zakupów.

Opinie w Internecie – gdzie znaleźć niezależne recenzje?

Recenzje produktów i sklepów internetowych łatwo znaleźć na stronach producentów i samych sklepów. Jeżeli szukasz niezależnych źródeł informacji, bo po prostu bardziej wierzysz w ich wiarygodność, sprawdź poszukiwany produkt w porównywarkach cen, np. Ceneo. Poza ofertami cenowymi system przedstawi także ocenę sklepów.

Ciekawą formą promocji sklepów jest przedstawianie sprzedawanych produktów na filmikach w serwisie YouTube. Na taki zabieg marketingowy decydują się np. sprzedawcy zabawek i sprzętu AGD. Przy okazji w komentarzach klienci zamieszczają czasem informacje o sklepie i prezentowanym produkcie.

Szukaj również informacji na stronach, które gromadzą opinie użytkowników. Dobrym przykładem jest https://www.gowork.pl, który większości internautów kojarzy się z miejscem oceniania pracodawców przez pracowników i kandydatów do pracy. Serwis umożliwia pozostawienie merytorycznego komentarza także klientom konkretnych firm.

Na koniec pamiętaj, że dla wielu użytkowników naturalnym miejscem pozostawiania komentarzy są media społecznościowe, a oceniania – system oceniania w wyszukiwarce Google. Tam również szukaj opinii innych kupujących online.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here