Dlaczego dbałość o zdrowie?


Człowiek jest jednością psychofizyczną. Umysł i emocje mają wpływ na nasze ciało. Widzimy to w czasie zdenerwowania, kiedy zaczynamy pocić się, drżą nam ręce czy czerwieni się skóra. Podobnie kondycja naszego ciała ma wpływ na funkcjonowanie naszej szeroko pojętej duszy. Dobra kondycja fizyczna przekłada się na pogodny nastrój, radość z relacji rodzinnych i przyjemność z wykonywanej pracy.

Czy dbałość o zdrowie oznacza częste wizyty u lekarza lub badania?

Interwencje medyczne, w tym leczenie i rehabilitacja mają wpływ tylko w 10% na nasze zdrowie, reszta to czynniki genetyczne i środowiskowe.

Wiemy, że na geny nie mamy wpływu, czyż nie?

Ostatnio coraz więcej mówi się o epigenetyce, czyli wpływie środowiska, w tym stylu życia na odblokowanie zapisu genetycznego. Czyli styl życia może wpłynąć na ujawnienie tych genów, które nie są dla nas korzystne. Można więc powiedzieć, że nasze zdrowie w naszych rękach.

Jakie elementy tej troski o nasze zdrowie należałoby podkreślić?

Na uwagę zasługuje sposób odżywiania, sen i wypoczynek, ruch oraz hobby.

Jak ważny jest sposób odżywiania?

Coraz częściej jemy w pośpiechu produkty wysoko przetworzone, z dużą ilością konserwantów, cukru i używek. Kawa i napoje energetyzujące tylko na krótko wyciskają z nas resztki energii a cukier uważany jest za podstawowego żywiciela nowotworów.

Taki sposób odżywiania skutkuje epidemią problemów ze strony przewodu pokarmowego, nadmierną lub zbyt małą wagą, sennością lub nadmiernym pobudzeniem i trudnością w koncentracji. Przekłada się to na efektywność naszej pracy.

Czy jest jakaś super dieta?

Nie chodzi o stosowanie jakichś specjalistycznych diet. Wystarczą zmiany wprowadzane małymi krokami. Zamiast słodyczy można sięgnąć po owoce świeże lub suszone, a zamiast używek po kawę zbożową, zieloną herbatę, czy zioła. Nowością jest natomiast rola witaminy D, która ma działanie przeciwmiażdżycowe, przeciwnowotworowe, przeciwdepresyjne i zwiększające odporność. Zachęcam do oznaczania poziomu tej witaminy we krwi i uzupełnianie jej niedoborów.

A co ze snem i wypoczynkiem?

Optymalna ilość snu waha się od 7 do 9 godzin na dobę. Wielu młodych ludzi śpi 4-6 godzin często przez długie miesiące. Doprowadza to do przewlekłego zmęczenia (w wielu krajach jest to już osobna jednostka chorobowa) i utrwalonej bezsenności, która wymaga leczenia. Aby sen był prawidłowy obowiązuje zasada 3 C: cicho, ciemno, chłodno. Ważna jest też stała pora snu i budzenia.

A jaki rodzaj aktywności jest preferowany?

Ruch powinien być dostosowany do naszej kondycji i upodobań. Lepiej gdy jest na świeżym powietrzu- rower, spacery, bieganie. Niemniej jednak ważne jest, aby sprawiał nam przyjemność i był regularny przez cały rok. Wysiłek fizyczny pozwala spalać niekorzystne hormony, które są produkowane w stresie i pobudza produkcję endorfin, tak zwanych hormonów szczęścia. Ruch ponadto pobudza nasz układ oddechowy i serce.

Ostatni element to hobby.

Odnośnie hobby było już wiele powiedziane w poprzednich artykułach. Chciałam tylko podkreślić, że my Polacy mało dbamy o sprawianie sobie przyjemności. Lata komunizmu wykształciły w nas postępowanie wobec siebie samych i innych oparte na pewnego rodzaju przemocy typu musisz, należy, wypada. Hobby jest tą odskocznią i sposobem na danie sobie drobnych przyjemności.

Podsumowując chciałabym powiedzieć, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Warto poświęcić czas na zadbanie o swoje zdrowie i dobre samopoczucie, aby efektywnie i z poczuciem spełnienia wykonywać swoją pracę zawodową. Jest to rodzaj polisy na dalsze życie.

Lek. Med. Urszula Marciniak, specjalista medycyny rodzinnej, specjalista chorób wewnętrznych
www.zagielmed.pl